školení

Školení s elitním vyjednavačem

Strážníci z karlovarské městské policie se včera dostali do velmi složité situace. Byli vysláni k hádce dvou mužů, z nichž jeden se zabarikádoval v bytě a se sekerou v ruce křičel, že zabije ty, které ho dostali do nelehké životní situace, a nakonec zabije i sebe. Situace, která v dnešní době bohužel není neobvyklá, neboť narůstá počet osob s psychickými problémy. Jak takovou situaci u lidí, kteří jsou poháněni emocemi a kteří se pohybují na hraně života, řešit? Můžeme se na ní vůbec připravit? Jak? Odpovědi dostali strážníci přímo od elitního policejního vyjednavače Karla Pošívala, který ve specializaci vyjednavače sloužil u zásahové jednotky pražské policie sedmnáct let, 7 let vedl tým pražských policejních vyjednavačů a Pavla Prantla. Ten sbíral zkušenosti několik let u Služby cizinecké policie a působil i v oblasti kolegiální podpory (PEER). V kurzech krizové komunikace působí metodicky zejména jako role-player. Pro jeho schopnost simulovat reálnou situaci vč. vytvoření autentického emocionálního pole využívají jeho schopnost i speciální útvary PČR. Strážníci tak hned na úvod několikahodinového semináře skočili rovnou do řešení této zapeklité záležitosti. Na ulici se totiž nikdo neptá, jestli chcete, nebo nechcete. Prostě jdete. Strážníci si tak mohli vyzkoušet principy, které potřebují znát při řešení krizových situací, komunikační techniky i postupy (například komunikační model LEAPS) a nechyběla různá komunikační cvičení. Ty totiž otevírají pomyslnou bránu ke klíčovým informacím vedoucích k úspěšnému vyjednávání. Po tomto nabitém programu se celá situace v odpoledních hodinách opakovala, tentokrát se ale strážníci pokusili při vyjednávání aplikovat to, co se po celý den učili. Paradoxně to pro některé bylo náročnější, protože volba komunikace i správně položených otázek je opravdu velmi zásadní. Všichni se jednoznačně shodli na tom, že by opět ve školení rádi pokračovali dál, aby byli na tyto situace co nejlépe připraveni.

S Karlem Pošívalem se strážníci setkali už podruhé, první školení proběhlo v dubnu loňského roku, kdy strážníci získali velmi cenné informace spojené s komunikací v nejtypičtějších krizových situacích, se kterými se můžou během výkonu služby setkat.